2008/10/27

מדוע הכנסת תכנית קרב למעורבות בחינוך במהלך יום הלימודים היא דבר שלילי

הנה ריכוז מידע ונימוקים מדוע מדוע הכנסת תכנית קרב למעורבות בחינוך במהלך יום הלימודים היא דבר שלילי:

הנה כמה נימוקים על קצה המזלג:
  • הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך אוסרות על הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים (ולא בסופו או לאחר שעות סיוום יום הלימודים) ללא הסכמה כל הורי התלמידים (לא רוב, לא כל נציגות ההורים ולא שומדבר אחר -- כל ההורים כולם ובכתב).
  • הורים שמתנגדים להפעלת התכנית נתונים לסד לחצים מצד בית הספר והורים אחרים להסכים ולשלם אחרת ילדם יהיה יוצא דופן.
  • הורים שלא משלמים נתונים ללחצים לשלם, לרבות איומים שילדיהם יופרדו משאר התלמידים לפעילות אחרת, וזאת חרף האיסור על כך בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך (תשסג 3(א) ו-תשסד 1(א).
  • שעות לימוד מקצועות ליבה (חשבון, שפה, תורה,...) נדחקות לסוף יום הלימודים כדי לפנות מקום לשעות פעילות חוגי תכנית קרב (אוריגמי, שיאצו, חי-צומח-דומם,...) בתחילת ובמהלך יום הלימודים. התוצאה: התלמידים נוכחים עייפים ולא מרוכזים דווקא בשעורי הליבה החשובים וההכרחיים שלשמם מתקיים חוק חינוך חובה (חינם?).
  • בביתי-ספר כמו בית-ספר יסודי עמל בכפר יונה מפצלים כיתות לשני חצאים: חצי אחד בשעור ליבה (שפה או חשבון) והחצי השני בחוג של תכנית קרב. המשמעות: הורים משלמיים מכספם לפיצול תלמידים לכתות בניגוד חמור להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך שאוסר על בתי הספר לגבות מהורים תשלומים על פיצול כיתות. משמעות נוספת בפועל, שעות לימוד מקבוצות ליבה שבועיות קטנות בפועל (אותה שעה בשבוע בה מתבצע הפיצול הפכה בפועל לשעה פעם בשבועיים).
  • אין פיקוח כלל על זהות המדריכים בחוגי קרב, על נסיונם, השכלתם וזיקתם לנושא אותו הם מדריכים בחוג. אפילו לא ברור אם יש להם השכלה, נסיון ויכולת להדריך ילדים. מברור שלי בבית ספר יסודי עמל בכפר יונה אין בדיקה כאת לא מטעם תכנית קרב ולא מטעם בית הספר, אלא בדיעבד, אם מתלוננים נקודתית. אנשי תכנית קרב טוענים שבית הספר בודק את המדריכים ומאשר אותם, ובית הספר (הנהלת בית הספר) טוען שבדיקה ואישור מדריכי קרב נעשים ע"י תכנית קרב. התוצאה: אין בדיקה ואין פיקוח.
  • קריטריון ההצלחה של תכנית קרב: הפצת שאלונים בקרב התלמידים בו הם יציינו את מידת הנאתם מהחוגים, את חוויותיהם ואת שביעות רצונם. לא ברור לי כיצד זה יכול להיות קריטריון הצלחה. האם נשאל את התלמידים גם האם הם נהנים ומרוצים משעורי שפה וחשבון? כנראה שהם היו מרוצים יותר ונהנים יותר לו יום הלימודים כולו היה חוגים ומשחקים ולא לימודים כראוי.

כמה קישורים לקרוא על הנושא:

שלמה יונה (אבא של אביב)

תכנית קרב למעורבות בחינוך

‏יום שני כ"ח תשרי תשס"ט, ‏27 אוקטובר 2008

לכבוד,

חברת הכנסת שלי יחימוביץ'

באמצעות דואר אלקטרוני בכתובת syechimovich@knesset.gov.il ובפקס 02-6753721

שלום רב,

באתרך מצאתי שאילתה שהפנית לשרת החינוך בנוגע להפעלת תכנית קרב למעורבות בחינוך וכן את תשובתה של שרת החינוך.

קראתי את השאלות ואת התשובות בעיון וכן קראתי גם את חוזרי מנכ"ל משרד החינוך (לרבות אלה הקשורים בתכנית קרב ובתשלומי הורים: תשס"ג 3(א) בסעיף 5 ו-תשס"ד 1(א)).

מצאתי סתירות בין תשובת השרה לבין הוראות מנכ"ל משרדה:

למשל, השרה מדברת על כך שקרב היא תל"נ. חוזר מנכ"ל משרד החינוך סותר זאת. השרה מדברת על פעילות חלופית לתלמידים שהוריהם לא משלמיים עבור קרב אבל חוזר מנכ"ל מדגיש שהפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים תהיה במימון של הורים משלמים גם עבור אלה שאינם משלמים ושכל התלמידים משתתפים. וישנן סתירות נוספות, לרבות התעלמות השרה מהדרישה בחוזר מנכ"ל להסכמת כל ההורים כדי להפעיל את התכנית בתוך יום הלימודים ולא רוב או הסכמת נציגות ההורים). בכלל, השרה מתעלמת מהנזק שנגרם ע"י הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים הן מבחינת חוק חינוך חובה חינם (איך חובה וחינם וצריך לשלם לגוף פרטי?), מהנזק שנגרם עקב דחיקת לימוד מקצועות ליבה לקראת סוף יום הלימודים או בסופו לטובת הפעלת חוגי תכנית קרב בשעות הבוקר בתחילת ובמהלך יום הלימודים, מהנזק שנגרם עקב פיצול כיתות כך שחצי מהכתה בשעור ליבה והחצי השני בחוג קרב (למעשה שעות לימוד מקצועות ליבה מצטמצמות ועוד הורים משלמים כסף לפיצול כיתות שאסור לפי הוראות חוזר מנכ"ל). ועוד ועוד.

שאלתי אליך היא, מה השורה התחתונה? האם משרד החינוך מפיץ תקנות ונהלים שהוא בעצמו לא עומד מאחוריהם? האם תשובת השרה שגויה? כיצד את מבינה את תשובת השרה?

כתבתי כבר למנכ"לית משרד החינוך בנושא, בתחילת חודש אוקטובר, אך לא זכיתי לתשובה או לכל התייחסות. כנראה שהשאלה שלי לא מעניינת מספיק, או אולי, במשרד החינוך לא חושבים שצריך לענות לאזרחים בנושאים הקשורים למשרדם.

לעיונך, חוזרי מנכ"ל משרד החינוך הקשורים לתכנית קרב ולמימונה מתשלומי הורים במסדרת של תשלומים מרצון, השאילתה שלך ותשובת השרה וכן מכתבי בנושא למשרד החינוך:

· תשס"ג 3(א): http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc/sd1ak3_7_35.htm

· תשס"ד 1(א): http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc/sd1ak3_7_35.htm

· הקישור לאתרך בנושא: http://www.shelly.org.il/wp/?p=119&cat=12

· מכתבי בנושא למנכ"לית משרד החינוך שלא זכה למענה: http://bet2amal.blogspot.com/2008/10/3-1.html

אשמח לקבל את תגובתך,

תודה רבה,

שלמה יונה.

מען: נחל משושים 12 כפר יונה 40300 ת.ד. 4099.

העתקים:

· מנכ"ל משרד החינוך בכתובת mankalit@education.gov.il

· הורי התלמידים של כתה ב'2 בבית ספר יסודי עמל בכפר יונה באמצעות האתר http://bet2amal.blogspot.com