2008/11/20

על תכנית קרב ותשלומי הורים לאור ישיבת הועד המוסדי שנערכה ביום א' 16.11.2008

את פרוטוקול ישיבת הועד המוסדי הרשמי תוכלו לקרוא פה.
אני רוצה להוסיף התייחסויות שלי ורשמים שלי מהישיבה:

אסנת דגן, מנהלת תפעול של תכנית קרב, מרכז ומיכל פלשנברג רכזת יישובית מטעם תכנית קרב הופיעו בפני הועדה. הן לא סיפרו דברים שונים ממה שכבר כתבתי לכם מהמפגש שלהן איתי, פרט לנסיון לתת תחושה שלמדריכים מטעמם יש הסמכה והשכלה ונסיון רלוונטיים למקצועות אותם הם מדריכים. בשורה התחתונה, הטענה היא שיש נסיון להעסיק אנשים עם השכלה ונסיון רלוונטיים. לדבריהן, את סיפורטרון מדריכה אורלי, גננת בהשכלתה עם תואר ראשון. את שיאצו מדריכים חגי ויקיר. שמות משפחה לא קיבלנו, גם לא את סוגי התואר המדוברים, היכן נרכשו ומתי. האם המדריכים בבית ספר עמל בכלל או אלה שמדריכים את התלמידים בכתה שלנו הם בעלי נסיון, הכשרה והשכלה להוראת תלמידי בית ספר יסודי בנושאים? להבנתי התשובה היא לא בהכרח. לא קיבלתי מידע עובדתי שמוכיח אחרת.

עוד למדתי בישיבה כי רכזת תכנית קרב בבית הספר מקבלת שכר גם מתכנית קרב. לא סיפרו על מקבלי שכר נוספים מתכנית קרב בבית הספר.

יו"ר ועד ההורים טען בישיבה שמשרד החינוך לא יתיר הפעלת תכנית קרב בבית ספר עמל בכפר יונה בשנת הלימודים הבאה לאור "התערבות ההורים" (אני הבנתי וכך גם שאר הנוכחים בחדר, שמדובר בפניותי למשרד החינוך). מנהלת בית הספר אמרה שלאור הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים היא מועמדת להליך משמעתי במשרד החינוך וציינה שאת זה היא למדה מהמפקחת מינה ענתבי. ההכרזה גרמה למהומה רבה שבה הוטחו בי קריאות מתלהמות רבות וקולניות והאשימו אותי שבגללי ידיחו את המנהלת מבית הספר ועוד קריאות לפעול בדרכים שונות נגד מעשי. כמובן, לא דובים ולא יער. אינני פועל ולא פעלתי נגד המנהלת באופן אישי. אני פועל לשמירה על זכויות ההורים בנוגע לתשלומי רשות ותשלומים מרצון ועל קיום נהלי משרד החינוך בבית הספר. כל הסיפור נשמע לי מוזר ולכן ביום ב', למחרת הישיבה, טלפנתי למפקחת מינה ענתבי ששללה את דברי המנהלת וטענה שהליך משמעתי קיים לגבי מנהלת בית הספר שלנו רק בנוגע להוצאת ילדים שהוריהם לא משלמים על קרב משעורי קרב, דבר שההנהלה חזרה בה ממנו והעניין לא יצא לפועל לאחר שפניתי למשרד החינוך והפניתי את תשומת לב ההנהלה שאסור לעשות כך. לא ברור לי מדוע גרסת המנהלת והמפקחת שונות זו מזו. לא הצלחתי עדיין לקבל בכתב תשובה מהמפקחת, אני מקווה שהיא תטרח לקיים את חובתה ולענות לשאלותי בנוגע להפעלת תכנית קרב בבית ספרנו בכתב.

חולק למשתתפים בישיבה פירוט המפלח את מספר המשלמים והלא משלמים עבור תכנית קרב בבית הספר. ביקשו שלא להפיץ את המידע להורים כדי שלא לעודד "סרבנות תשלום" והסבירו עוד שאלה שלא שילמו ולא הצהירו שהם מסרבים לתכנית ישלמו ברגע שילדיהם יצטרכו לצאת לטיול. אני מפרסם בכל זאת את המידע כי לא ראוי בעיני שנציגי ההורים יסתירו מהציבור שהם מייצגים מידע שכזה. עוד אוסיף ואזכיר כי חל איסור חמור על בית הספר לחייב תשלומים לתכנית קרב. עוד אסור לבית הספר להתנות יציאה לטיול או כל שירות אחר שניתן בבית הספר לתלמידים למי שלא משלם עבור תכנית קרב. אם אתם מתכוונים לשלם עבור טיול, אתם לא חייבים לשלם את כל תשלומי הרשות והתשלומים מרצון, אתם יכולים לשלם רק עבור עלות הטיול עצמו כפי שמפורסם בפירוט התשלומים להורים שבית הספר חילק בתחילת שנת הלימודים. עוד דובר כי הורים שמתנגדים לתכנית קרב יוזמנו באופן אישי לשיחות בירור אצל מנהל אגף החינוך במועצה ד"ר מסס. אני רוצה להזכיר שגם למועצה אין שום סמכות להתנות שירותים כלשהם בתשלומים לתכנית קרב. כל נסיון לעשות זאת הוא לא חוקי ודיווח עליו יגרור התנערות מההתנייה. בנוסף, אף אחד מהמתנגדים לתכנית קרב לא חייב דין וחשבון למועצה, לבית הספר או לכל אחד אחר (בדיוק כמו אלה שבעד). שלא יעבדו עליכם!

שימו לב: שילמו עבור קרב, לפי הפילוח, 440 תלמידים מתוך 773 תלמידים. לא שילמו 279 תלמידים מתוך 773, שהם יותר משלושים ושישה אחוזים מהתלמידים. תשעה מתנגדים במוצהר לשלם מתוך 773 תלמידים. אם תחברו את המתנגדים ואת הלא משלמים תקבלו ששלושים ותשעה אחוז לא משלמים על קרב. אם תספרו גם את אלה שלא משלמים ומסובסדים (מי מסבסד? המועצה? שאר ההורים? כנראה המועצה, אבל לא ברור) יוצא שארבעים ושלושה אחוז לא משלמים על קרב.

אם עוד לא שילמתם ואתם לא מעוניינים לשלם עבור קרב, אתם לא חייבים ובית הספר לא יפלה את הילדים שלכם לעומת אלה שהוריהם כן משלמים עבור התכנית.

מי שרוצה תזכורת מדוע הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים הוא דבר שלילי מוזמן לקרוא שוב את מה שכתבתי בנושא. עמדת הועד המוסדי היא שקיום התכנית במהלך יום הלימודים השנה הוא בגדר עובדה מוגמרת ושהנושא יידון לקראת סוף השנה בנוגע לשנה הבאה.

בכבוד רב,
שלמה יונה (אבא של אביב)




9 comments:

Unknown said...

יופי שלמה ידידי,
כל הכבוד על עבודה מרשימה. אכן היא לוותה בצדקנות משיחית שאינה יאה אולם יעילה.
הצלחת במטרתך בארגז הילדים – להרוס לחבר.
אופן הפעולה שלך הוכיח מדוע צודק וועד ההורים כאשר הוא נוהג בהורים כילדים של בית רבן – הם יודעים להתנגד. אכן רב טוב אתה. ההבדל בין רב לבין גדול בתורה הוא היכולת ליצור.
נראה אותך עכשיו מביא חלופה להעשרה בבית הספר. נראה אותך מביא העשרה לילדים שהוריהם אינם יכולים לרכוש זאת עבורם (ומה יש – למה שאתה לא תסייע להם), נראה אותך בונה ויוצר ולא רק למען האינטרסים שלך.
אני רוצה לחשוב שאני חי בסביבה יוצר ולא רק הורסת. להתנגד ולהרוס זו חוכמה קטנה.
חשבתי שהתוכנית אינה מושלמת. חשבתי שההורים אינם יודעים הכל. אבל לא חשבתי שיש להרוס. לא חשבתי שיש לדפוק.
אני יכול רק להכות על חטא שלא נסיתי לעצור אותך קודם.

Shlomo Yona said...

שלום,

עוד התייחסות לגופו של אדם ולא לגופו של עניין...

אנחנו לא חייבים להסכים. זה בסדר.

מצער שאתה תוקף אותי באופן אישי ולא מתייחס באופן ענייני.

שלמה.

Anonymous said...

הצביעות שלך עוברת כל גבול, וגם אתה לא מספר את האמת, למה לא ציינת שגם אתה יותר מפעם אחת, הסכמת, שהשנה נפעל ע"פ החלטות שהתקבלו ע"י הועד ונתקן להבא, שלמה לא נותר לי אלא להגיד לך : אתה שופך את התינוק עם המים, מי שיפסיד מפעולותיך גם אם הם צודקות הם ילדינו, אומרים אל תהיה צודק תהיה חכם

Unknown said...

שלמה.
אני לא חושב שדברי צריכים להתפרש כתגובה על אישיותך (אני לא מכיר אותך מספיק על מנת להגיב על זה) אלא על מעשיך. מעשיך ואופן ההתייחסות הינם הרסניים ולא יצרניים. קל לא להתייחס לבעיות המהותיות ולברור למה שאתה רוצה להגיב.
אל תהפוך את זה לאישי משום שזה לא ואני מצפה ממך ליותר מתגובה של יו"ר ועד ההורים.
ואם כבר עסקינן... האם יש לך תוכנית כיצד להעשיר את תוכנית הלימודים או שאתה עדין סבור שכל אחד ירכוש את העשרתו לבד?

Anonymous said...

לקובי,

לא הסכמתי לשבת בחיבוק ידיים ולהסכים לפעולות שחורגות מהסמכויות של הועד המוסדי. ההיפך הוא הנכון.

אני לא יודע על איזו צביעות אתה מדבר. אני אומר את דברי ועושה את מעשי אחד לאחד באופן גלוי ושקוף.

תיקון להבא הוא הכרח. התיקון לעתיד לא סותר את הבעייתיות של המצב הנוכחי. המצב הנוכחי מעוות ולא תקין. מי שתומך ומוכן לממן את זה. בבקשה. מי שלא, כדאי שידע את זכויותיו ויחליט לפי הבנתו ומצפונו.

אם הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים תפסק זה יהיה לטובת ילדינו. הטענה שהפעלת התכנית במהלך יום הלימודים היא חיובית ומועילה אינה מבוססת, לרבות בכל הקשור לחינוך ולידע שהילדים אמורים לקבל ולהפנים במסגרת לימודי הליבה בבתי ספר יסודיים.

אשמח להרחיב ולענות עוד וגם להסביר. אשמח גם לדעת מי אתה, הכינוי האלמוני קובי לא עוזר לי לקשר את הדברים עם דמות מוכרת.

שלמה.

Anonymous said...

לניב,

אני סבור שאין מקום להפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים. לא זאת בלבד שאני סבור כך, זאת גם עמדת משרד החינוך, אלא אם *כל* ההורים מסכימים לכך וכולנו יודעים שזה לא המצב בבית הספר.

אני חושב שהפסקת הפעילות הזאת במהלך יום הלימודים תתרום יותר לחינוך ילדינו מהמשך הפעלתה. לדעה זאת שותפים אנשים נוספים. כשאתה כבר נמצא בטכניון אני מציע לך לנסות ולקבוע פגישה ולהתייעץ עם אנשים במחלקה להוראת המדעים ולהתעניין שם מה התרומה המוכחת של הפעלת תכנית קרב, ודומות לה במהלך יום הלימודים ומה הנזקים המצטברים עד כה. אתה יכול גם לנסות ולדבר עם פרופסור רון אהרוני מהפקולטה למתמטיקה בטכניון ולשמוע על הוראת המתמטיקה ביסודי, ועל ההשפעה השלילית של תכניות כמו קרב על הוראת היסודות בבתי הספר היסודיים. אם אתה לא סומך ידיך על האקדמיה, וזה אולי רעיון טוב בכל אשר קשור להוראה בבתי ספר יסודיים, נסה ליצור קשר ולקבל משוב ממורים ותיקים וטובים בעלי רקורד מוכך בהוראה יעילה וטובה. למשל, נסה ליצור קשר עם הגברת תלמה גביש (חפש אותה באינטרנט, לא קשה למצוא). יש אחרות ואחרים. דבר עם אלה שבאמת בודקים ומשווים ומשתמשים בקריטריונים מדידים ומשמעותיים ולא עם אינטרסנטים או עם אנשים בעלי דעה לכאורה שרק מדקלמים את מה שהגופים כמו קרב מספרים להם.

אני מתפלא עליך שאתה מאמין בעיניים עצומות לגוף אינטרסנט בכל הקשור להעשרה ולחינוך ילדיך ושאתה לא בודק דברים כאלה בתשומת לב לפי החשיבות הראויה להם. אני כן בודק ומנסה להציף את העובדות ואתה דווקא בוחר להתשלח בי במקום להצטרף ולשאול שאלות נוקבות את מי שמוכר לך שרות ולהבין לעומק בדיוק מה אתה מקבל, על חשבון מה אתה מקבל את זה ומה הערך של מה שאתה מקבל.

אתה גם יכול לנסות ולהשיג ממחברי המחקר שאת תמציתו חילקו במפגש הועד המוסדי נציגות תכנית קרב. אתה תגלה שאין להשיג את המחקר מהחוקרים ושהוא לא פורסם בגלוי כי הוא בבעלות קרב וכנראה שיש לתכנית קרב מה להפסיד מפרסומו. מסקנות המחקר אגב, זמינות מסוף 2005. אני פניתי לחוקרים עצמם והם הסבירו לי שהם אינם רשאים להפיץ את תוצאות המחקר ואת המחקר עצמו. אם לשפוט לפי "התמצית למנהלים" שפרסמו אנשי קרב, ההצלחה הכי גדולה שיש לקרב על פי המחקר היא שתלמידים באופן מובהק נהנים ומרוצים יותר מהחוגים של קרב לעומת השיעורים בבית הספר. (יפתיע אותי אם ישמעו תשובה שונה אם ישוו את שיעורי ספורט או טיולים ושאר שעות חופשיות לעומת שיעורים רגילים בבית הספר).

ישנן תכניות העשרה רבות ומגוונות. חלקן ראויות ואיכותיות וחלקן לא. את כולן אפשר להפעיל לאחר שעות הלימודים. בשעות הלימודים יש להקפיד על הוראה נכונה, תקינה ומלאה של תכנית הלימודים כדי שהילדים שלנו יקבלו בסיס טוב וראוי להמשך לימודיהם. זאת כמובן במקביל לחינוך ולדרך ארץ.

אני בדקתי כמה נושאים שאפשר לנסות ולשלב דווקא לא כהעשרה אלא כבסיס יציב ואיתן לחינוך מתמטי. אשמח לשוחח איתך על מה שלמדתי ואשמח לשמוע עוד רעיונות.

אני גם מקווה לדבר עליהם בישיבות הועד המוסדי, לו רק יפסיקו להתלהם ולהתנגח בי באופן אישי וישאירו זמן לענינים שעל סדר היום באופן ראוי.

אומר לך יותר מזאת, עם או בלי שיתוף פעולה של הועד המוסדי אנסה להביא תכניות הוראה טובות לבית הספר. אם אתה רוצה להתעניין ולעזור, אתה יודע איך מוצאים אותי. אם לא, זה גם בסדר. ואם תחליט להמשיך ולהשמיץ אותי בהרס ובשאר מחמאות... גם את זה אתה כבר יודע לעשות.

לידיעתך, יו"ר ועד ההורים שמו אורן תבור. אני לא יו"ר ועד ההורים. אני נציג מטעם הכתה. אם חשוב לך להצטרף לועד המוסדי אתה רק צריך להופיע לישיבות ולהודיע על הצטרפותך. תוכל שם לשמוע ולראות את הדברים ממקור ראשון. זה יהיה טוב יותר מלהיזון משמועות.

Unknown said...

שלמה,
אני חוזר ואומר, לא בהכרח צריך לפסול משהו ואז להביא חלופה. ניתן לעשות את שתיהן.
אני לא כל כך אוהב את האופן בו אתה מסובב את הדברים (ולכן כיניתי אותך יו"ר ועד ההורים). אני לא מאמין בעיניים עצומות ואיני אוכל את כל שנאמר. אנחנו שנינו אנשים מבוגרים ולמדנו כבר שיש לקרוא כל דבר באופן ביקורתי. את מה שקרן קרב אומרת, את המחקרים השונים שמופצים בעד ונגד ועוד. במידה והבדיקה שאתה ביצעת היא כן מעמיקה, מתודולוגית ויסודית, אנא שתף אותי ואת שאר ההורים באינפורמציה הזו ואל תתקוף רק נקודות בירוקרטיות (חשובה ככל שתהיה הבירוקרטיה)
לגבי המחלקה להוראת המדעים – תודה. אני אכן אצור עימם קשר. עם זאת, מכיוון שקרן קרב לא מפעילה תוכניות העשרה במתמטיקה במסגרת כיתות ב', אני לא סבור שזה רלוונטי. יתרה מזאת, לרון אהרוני ישנה תוכנית אשר הוא מנסה לקדמה שנים. אני לא יכול להביע דעה אם היא טובה או רעה (מעבר לכך שהוא נחשב למרצה מצטיין). העובדה כי הוא איש אקדמיה מוערך מקנה לו נקודות זכות אולם כמפתח תוכניות הוראה, גם את כתביו יש לקרוא בעין ביקורתית.
אגב, גם אני ביררתי עם מספר מורים והורים והדעות היו טובות למדי. כמובן שהיו גם דעות רעות על קרן קרב, אבל הממוצע היה רחוק משלילי.
אשמח לסייע לך בהבאת תוכניות חלופיות. אני בהחלט סבור שההתנגדות חסרת הפשרות שלך לתוכנית קרב העמידה לך לא מעט מתנגדים משום שהייתה מנומקת בסיבות בירוקרטיות ולא מסיבות בעלות בשר (לפחות לא על פי כתביך).
ניב

Unknown said...

שלמה, דבר נוסף. בתגובתך לקובי טענת כי הפסקת פעילות קרב בבית הספר תהיה לטובת ילדינו. על סמך מה אתה מסתמך? האם הפסקת הפעילות גדולה מהתועלת? האם יש בידיך מחקר העוסק בהשוואה בין הנזק לתועלת במסגרת הפעילויות הקונקרטיות בהן עוסקים הילדים?

Shlomo Yona said...

ניב,

זכותך לא לאהוב את מה שאני עושה.
זכותי לעמוד על זכויותי.
במקרה של תכנית קרב התכנית מופעלת שלא לפי התקנות במהלך יום הלימודים ואני וגם הורים נוספים מרגישים שזה לא ראוי.
זה שאני נתפס בתור מיעוט קטן וקולני לא משנה את העובדות הללו.
מותר לי להביע את דעתי.
מותר לי להתלונן על כך.
מותר לי למחות על כך.
מותר לי גם להזכיר לאנשים שהם לא חייבים לשלם עבור שרות כזה.

אני לא רוצה להציע חלופה לפעילות חוגים או חינוך לא פורמלי במהלך יום הלימודים כי אני חושב שזה פסול ומזיק. אולי אחרי שהתלמידים בבית הספר יככבו במקומות הראשונים במבדקים של משרד החינוך ובמבדקים אחרים (לא מהסוף, בתור הכי מוצלחים כוונתי) יהיה מקום, לטעמי, לשקול הכנסת חוגים במהלך יום הלימודים, וגם זה, רק לאחר בדיקה מדוקדקת, בזהירות ובהסכמת *כל ההורים*.
כל עוד שתקנות משרד החינוך תואמות את השקפת העולם הזאת, דרך הפעולה שלי היא לגיטימית, בעוד שההפעלה של התכנית מלכתחילה היא בחטא.

אני כן מוכן להציע הצעות לחוגים כאלה אחרי שעות הלימודים.

אני כן רוצה להציע תוכניות לימוד שהוכחו כמוצלחות כך שינסו אותם ויעשו בהן שימוש בבית הספר.

אני מתנגד לערוך ניסויים על הצלחת חוגים במהלך יום הלימודים על הילדים שלי. אני גם לא היחידי שחושב שהערך המוסף של החוגים הללו מוטל בספק. גם אם אני היחידי עדיין עומדת לי הזכות להתנגד לכך.

כל עוד תכנית קרב מתקיימת במהלך יום הלימודים שלא לפי התקנות מי שצריך להוכיח משהו זה מי שפועל להפעלתה, מפעיל אותה ותומך בה. מי שמתנגד די לו שיביע את דעתו שהעניין פסול.

מנסיוני הקצר עד כה לתכנית הזאת יש יותר כח מאשר לי בתור אזרח שמנסה לגרום לרשות שאמורה לשמור על החוק ולאכוף את התקנות שהיא בעצמה התקינה לקיים אותו. ככה שכל מי שתוקף אותי (מה שקורה בדואר האלקטרוני ובשיחות הטלפון ובשיחות פנים מול פנים הרבה יותר אלים מהתגובות באתר עד כה) מתוך בהלה מתצאות מעשי, מכניס את עצמו ללחץ מיותר, ככל הנראה, לצערי.

אני מרשה לעצמי לנחש שבמשרד החינוך יכנעו ללחצים של ארגונים כמו קרב ויכשירו את השרץ, במיוחד לאור הפעלת התכנית שלא כדין כבר זמן מה בבתי ספר רבים בחסות הפיקוח (שבאופן פרדוקסלי מעלים עין או מאשר למעשה, אם כי לא מאשר בכתב)

אני חושב שאני מסביר הרבה מאד בתור מישהו שלא חייב הסבר לאיש מדוע אני לא רוצה לשלם תשלום מרצון ולא מרשה לשלם תשלום מרשות. אני חושב שזה משמעותי מאד וחשוב מאד שההורים ידעו מה הם חייבים ומה הם לא חייבים וגם שידעו מה מכריחים אותם לעשות במסווה שהכל בסדר בשעה שזה לא המצב. יש הורים שלא אכפת להם או שמתייחסים לנושא בבחינת "אם לא יועיל גם לא יזיק". זה בסדר. זה גם בסדר להתרעם ולהתנגד לדברים כאלה.